Funkcjonalna diagnostyka i terapia pacjenta z niestabilnością stawu biodrowego w oparciu o metodę Kinetic Control
Niestabilne-biodro-Terapia-wedlug-KC-11

Dolegliwości bólowe towarzyszące schorzeniom w obrębie narządu ruchu należą obecnie do najczęstszych patologii nękających współczesnego człowieka i stanowią poważny problem społeczno-ekonomiczny. Z badań epidemiologicznych wynika, że co 5. pacjent w praktyce ogólnolekarskiej, co 3. w neurologicznej i prawie każdy w ortopedycznej i reumatologicznej poszukuje porady lekarza z powodu dolegliwości bólowych w obrębie narządu ruchu.

Kończyny dolne, które poddawane są stałym obciążeniom, a często przeciążeniom w związku z funkcją statyczno-lokomocyjną i wykonywaną pracą, są szczególnie narażone na rozwój różnego rodzaju dysfunkcji ruchowych i patologii. Częstą konsekwencją są tutaj problemy mechaniczne, które wywołują objawy bólowe stawów kończyn dolnych, w tym stawu biodrowego.

Mechaniczne zaburzenie stabilności stawu biodrowego można zaobserwować podczas wykonywanych funkcji czy też specjalnych testów ruchowych. Dolegliwości bólowe są tutaj opisywane jako dysfunkcja jednoodcinkowa (jeden konkretny staw) oraz wieloodcinkowa (tkanka kurczliwa). Często jednak obserwuje się je jako kombinacje ograniczeń normalnego fizjologicznego ruchu w stawie i związane z nim kompensacje (np. hipermobilność lub brak kontroli pozycji neutralnej) potrzebne do utrzymania funkcji. Funkcjonalną niestabilność w stawie można rozpoznać, biorąc pod uwagę miejsce (np. staw biodrowy) i kierunek, w jakim występuje hipermobilność lub kompensacja (np. w rotacji), która związana jest z nadmiernym przeciążeniem, symptomami i obecną patologią.

W artykule zostało zaprezentowane postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w oparciu o koncepcję Kinetic Control na przykładzie pacjentki z dolegliwościami bólowymi i niestabilnością stawu biodrowego.

„Postępowanie terapeutyczne w dysfunkcji narządu ruchu często wymaga wdrażania specjalnych strategii oraz podejmowania trudnych decyzji klinicznych.”

Niestabilne-biodro-Terapia-wedlug-KC-group

Przygotowanie i opracowanie: Michał Hadała, Tomasz Góra