Athletic young woman showing muscles of the back and hands on a black background

Athletic young woman showing muscles of the back and hands on a black background

Jak często słychać z ust fizjoterapeuty, trenera personalnego, trenera fitness “wzmacniamy to, wzmacniamy tamto”?

Warto powiedzieć – że często przed ćwiczeniami poprawiającymi kondycję mięśniową należy popracować nad mobilnością stawu/stawów (w sytuacjach gdy tej mobilności jest za mało)

Np.:Odcinek piersiowy ustawiony w nadmiernym w zgięciu przez zbyt słabe prostowniki czy może raczej przez zbyt napięte mięśnie piersiowe i mięśnie brzucha? (pytanie jest uproszczeniem całej sytuacji i formą wizualnego przykładu). Warto zadać sobie takie pytani i spróbować na nie odpowiedzieć. Wariantów jest wiele i u każdego pacjenta będzie inny.

Warto nawiązać tu do definicji relatywnej elastyczności i sztywności którą opisała Shirley Sahrmann. Mamy dwa ogniwa z których jedno jest słabsze od drugiego, lub innymi słowy drugie jest silniejsze. Można to również porównać do przeciągania liny i zapytać “gdzie jest za mało a gdzie za dużo”?

To, że rozwiązań u różnych pacjentów jest wiele zależy pewnie od tego, co w danym układzie jest problemem- czy słabsze ogniwo czy silniejsze.